25 oktober, 2011

Utveckling: Notepad++ Länka till CHM PHP Manual

Här är ett tips, som jag fann precis nu, för er PHP-utvecklare som vill integrera PHP manualen in i välkända Notepad++.

Skapa ett nytt kommando i Notepad++ (engelsk version) på följande sätt:
  1. Tryck på knappen F5 för att öppna fönstret "Run"
  2. Klistra in följande text i rutan:

    hh.exe mk:@MSITStore:C:\manuals\php_enhanced_en.chm::/res/function.$(CURRENT_WORD).html

  3. Tryck på knappen "Save..." och välj vilka tangenter som skall aktivera genvägen. Jag valde t.ex CTRL+ALT+F10
  4. Det som händer är att jag kan markera en PHP funktion i koden jag redigerar för tillfället och kan då öppna den lokala PHP manualen genom att aktivera genvägen med tangentbordet.



Tips!
Detta kommando fungerar även på andra CHM-dokument för att skapa genvägar, men du måste ändra sökvägen.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.